VÅRA VANLIGASTE FRÅGOR
Vilka är ålders- och viktbegränsningarna?
Alla åldrar är välkomna. Under 18 år gäller målsmans godkännande. Yngre barn (ca 10 år och yngre) surfar med fördel sittande framför mamma eller pappa på en större bräda. Vikter upp till 140 kg är välkomna. Ring oss direkt: 0737858146
Behöver jag ha surferfarenhet?
Inte alls. Balans och lust att lära är allt som behövs.
Är detta lämpligt för familjer?
Absolut! Ni kommer att skapa fantastiska minnen tillsammans och snabbt lära er hur man efoilar.
Är det svårt att lära sig efoila?
98% av våra elever kan foila bekvämt på efoil efter sin första lektion. Rekordet hålls av en 16 åring som flög stabilt efter 5 minuters foilande. Filmklippet finns på vår FB sida. Det är lättare än att lära sig surfa, och mycket mer spännande.
Är detta en farlig sport?
Så länge du följer våra säkerhetsregler kommer du att vara säker. Vi har inte haft några större olyckor, och tänker inte börja nu. Vi förser dig med hjälm, flytväst och våtdräkt samt en personlig instruktör för att hålla dig så säker som möjligt.
Vad ska jag ha på mig på min lektion?
Först och främst kommer vi att tillbringa större delen av lektionen i vattnet, så en baddräkt är det självklara svaret. Vad som kanske inte är uppenbart är att du kommer att växla mellan tre positioner: liggande – knästående – stående. Våra ”deck pads” på våra brädor är mycket bra för fotgrepp, vilket också innebär att de kan slita på knäna. En bra idé är att skydda dina knän med antingen längre badbyxor eller våtdräkt för att undvika onödiga skavsår.
Vilken utrustning kommer ni att tillhandahålla?
Säkerheten är av största vikt för oss, så vi kommer att förse varje elev med en hjälm och en flytväst. Vi har även våtdräkter och torrdräkter vid behov. Vi har de flesta storlekar. Slutligen tillhandahåller vi efoil och all nödvändig utrustning för att säkerställa att du får en rolig upplevelse.
Behöver jag surferfarenhet för att åka på en efoil?
Inte alls! Alla typer av brädupplevelser är till hjälp så att du har en god förståelse för att balansera på en bräda. Detta inkluderar onewheler, skateboards, snowboards, wakeboards och surfbrädor. Balans är en stor del av att åka på vilken bräda som helst, så även erfarenhet av olika balansövningar är till din fördel. Det underlättar om du har möjlighet att innan din lektion gå igenom följande instruktionsfilmer på Lift Foils spellista på Youtube: https://www.youtube.com/playlist?list=PLVsytymeTH_kdiUAd_uwUY32HZdSYwfRN
Vi rekommenderar följande filmer:
Safety – Video #2
Your First Ride – Video #5
How to Foil – Video #7
Behöver jag vara en sportig multiidrottare för att åka efoil?
Att hålla sig i god form med olika sporter är alltid till din fördel när du provar en ny fysisk aktivitet, men det är verkligen ingen ”deal breaker”. Att stå upp är inte ett krav för foiling. En del av våra elever föredrar stabiliteten i att knäböja och börjar foila från sina knän istället för från sina fötter. Så länge du har ett ok balanssinne, och du kan utföra en knäböj på ett ben, bör du kunna stå upp på våra efoil-brädor. Om en knäböj på ett ben är svårt, eller om din balans är lite skakig, rekommenderar vi att du stannar i liggande eller knästående under din lektion.
Kan jag ta med min GoPro-kamera för att spara och ”föreviga” den här upplevelsen?
Absolut! Du kommer att vilja titta på dig själv när du kommer hem. Din familj och dina vänner kommer att vilja veta varför du är så upphetsad över den här saken. Vi har en bröstsele med fäste att låna om du behöver.
Är eFoiling säkert för mitt barn?
Javisst. Men barn tillåts åka bara efter ditt (målsmans) samtycke. Handkontrollen har 15 effektlägen och om du ställer in den i effektläge 1 eller 2 så kommer brädan att åka långsamt och tryggt för ditt barn. Barn under ca 10 år åker säkrast med mamma eller pappa och då sittandes framtill på brädan.
Hur bra simmare måste jag vara?
För din säkerhet så kräver vi att du kan simma. Alla faller av sin efoil vid sina första försök. Att kunna simma tillbaka till din efoil-bräda är därför viktigt och en självklarhet.
Hur långt från stranden åker vi?
Våra lektioner genomförs mestadels i nära anslutning till vårt efoilingcenter eller platsen där vi genomför utbildningen. De som står på bryggan eller stranden kommer att kunna se dig (och filma dig om du vill) men de kommer inte att se färgen på dina ögon.
Är ni en auktoriserad operatör?
Ja. Vi är auktoriserade av tillverkaren Lift Foils att genomföra efoillektioner och att sälja Lift Foils-utrustning. Vi är även ansvariga för Lift Foils svenska hemsida: www.liftfoils.se
Har ni försäkring?
Ja. Vi har verksamhets- och ansvarsförsäkring. Du deltar i våra olika aktiviteter; ”pröva på”, skolverksamhet och olika utflykter på egen risk och under eget ansvar och om du orsakar någon, dig själv eller något en skada så är det på ditt ansvar. Vi är väldigt noga med säkerheten vilken är en viktig del av vår ”pre-flight” genomgång. Vi har hittills inte haft några olyckor och vi vill gärna fortsätta så.
Jag funderar på att köpa en efoil, men jag vet inte vilken tillverkare eller vilken storlek som passar mig. Kan du hjälpa?
Vi är en auktoriserad representant för Lift Foils, uppfinnaren av den ursprungliga efoilen. Vi kan svara på alla dina frågor om Lift, och några av dina frågor om andra tillverkare. Vi har samtliga efoil-brädor och vingar som du kan prova så att du kan jämföra skillnaderna. Vi verkar under Lifts ”Fly Before You Buy”-program så att du vet vad du får innan du bestämmer dig. Dessutom kommer du att erhålla en rabatt motsvarande vad du betalade för din efoillektion som kommer att minska ditt inköpspris för en Lift efoil.
Kan jag hyra era efoil-brädor för en dag?
Det beror på. Har du tagit en lektion hos oss är det möjligt. Vi måste se till att du vet hur du ska använda och ta hand om efoil-brädorna. Dessa efoil-brädor är inte vanliga (ännu), och det finns många faror och risker som du kan stöta på i vattnet och på land. Kom och prata med oss så ska vi se om det är möjligt för dig att hyra en bräda.
Hur mycket kostar en lektion?
Grundpriset är 2 500 kr per lektion vilket ger dig en ca 90-minuters lektion. Minst 60 av dessa minuter kommer att spenderas på vattnet.
Jag är intresserad av den fällbara propellern. Hur fungerar den, och kan jag prova den under min lektion?
Den fällbara propellern är en innovation från Lift Foils som medger att du kan efoila som en surffoil… tack vare vågens kraft. Du kan se en video här: https://youtu.be/iNR6_PNK-VI
Folding propellern ska bara användas av erfarna efoilers. Är du erfaren kan du få låna och testa den hos oss.
Vad kostar en eLift?
Priset för eLift3 är 146 500 kr inkl moms och priset för eLift3 ELITE är 158 500 kr inkl moms. Fri frakt inom Sverige ingår
Vilka betalningsmetoder accepterar ni?
Vi accepterar alla större kreditkort, betalkort och banköverföringar direkt, via Bg eller Swish.
Hur kan jag kontrollera status för min beställning?
Du kan maila oss när som helst på info@liftfoils.se, men vi kommer att skicka dig e-post direkt när det är dags för leverans. Vid order från vårt lager i Stockholm sker leverans oftast dagen efter eller när det passar dig bäst.
Frakt
Var levererar ni?
Vi levererar din eLift dit du önskar och har fri frakt inom hela landet.
Kontakta oss för frågor.
UNDERHÅLL
Hur mycket underhåll kräver eLift?
Våra komponenter och kablar är trippelförseglade från fukt och består av korrosionsbeständiga material av hög kvalitet som kräver lite eller inget underhåll.
Det viktigaste underhållet är att regelbundet inspektera din eLift om det finns skador som kan ha uppstått efter torkning och / eller regelbunden användning. Korrekt rengöring med färskvatten och förvaring i skugga (ej i solen) efter användning rekommenderas.
Om det är vatten i batteri-/datalådan efter användning?
Utrymmet för ditt batteri och databox ska vara torrt efter användning. Även om både batteri och databoxen klarar av ev vatteninträngning i lådan så ska den inte vara vattenfylld. Kolla att gummilisten är oskadad och på plats och att inte ev smuts/skräp hindrar dess optimala funktion. Om listen är skadad – byt ut med tillhörande reservlist som följde med vid ditt köp eller kontakta oss (länk till: leslie@liftfoils.se) så skickare vi dig en ny list. Ev kan du behöva justera de bägge låsbeslagen. En minnesregel är att du inte ska kunna låsa luckan enbart med en hand utan att du måste trycka ner luckan med ena handen samtidigt som du vrider och låser beslaget med andra handen. För att justera lucklåset lossar du först den undre muttern (närmast luckan – se bild). Prova med ½ – 1 varv. Skruva därefter åt den övre muttern hårt så att det är tajt. Om det fortfarande läcker in vatten i lådan så behöver du skruva ner lucklåset ytterligare tills inget vatten läcker in. Att vatten finns på utsidan av gummilisten är helt ok och normalt.
Motor-/propellerljud ändrar karaktär under foiling
Du kommer ganska snart bli expert på din eLifts elmotor och propellers diskreta ljud under foiling. Medföljande propellerskydd skyddar inte bara dig och andra utan även din propeller ifrån främmande föremål. Om ljudet ändrar karaktär vid färd är det troligtvis att något har fastnat i propellern (sjögräs etc). Du rekommenderas då att stanna på ett säkert sätt. Stäng av din handkontroll och vänd din eLift uppochner i vattnet (eller på land) för att på enklaste vis kunna både inspektera din propeller och avlägsna ev sjögräs eller annat som kan ha fastnat i propellern och/eller runt propelleraxeln.
Battery Safety and Best Practices
Maintenance Video: Battery Pack
Maintaining Your Data Connector
LÄTT ATT ANVÄNDA
Vem kan använda en eLift?
Vi rekommenderar eLift för personer i åldrarna 16 år och äldre. Även kraftigt byggda personer kan foila. Vår fabriksrekommendation för de flesta av våra brädor är 45 – 115 kg. Vår största bräda – Cruiser är byggd för (en eller flera) foilare med totalvikt upp till 125 kg.
Hur svårt är det att foila med en eLift?
Personer som har erfarenhet av surfing, skateboard, snowboard och / eller foiling kommer snabbt att kunna bemästra eLift.
För personer utan tidigare erfarenhet är det väldigt enkelt att lära sig hur man använder eLift. Vi har utformat ett system som är enkelt att använda och roligt för alla – från nybörjare till avancerade förare. För att se hur enkelt det är har vi ett antal instruktionsfilmer på vår Youtube-kanal: www.youtube.com/liftfoils
Hur använder jag en eLift?
Känslan av flygning över vatten är en av de mest spännande upplevelserna du kan få! Så här gör du det på eLift:
- Vi rekommenderar att du börjar med att få en känsla för brädan och handkontrollen genom att lägga dig på brädan inledningsvis.
- När du väl känner dig bekväm kan du ställa dig på knäna.
- När du väl behärskar brädan på dina knän är det dags att pröva att stå upp.
- När du står, få en känsla för brädan under dina fötter.
- Försök INTE att lyfta förrän du känner dig bekväm och balanserad på brädan.
- När du väl känner dig bekväm och i god balans på brädan när du står, börja lyfta genom att sakta accelerera och sakta flytta din vikt tillbaka på brädan.
- Vi rekommenderar att du inte spänner dig medan du lyfter. Känslan av flygning är en främmande upplevelse för de flesta och din initiala reaktion blir därför att spänna sig. Det är normalt, men slappna bara av med alla dina muskler och koncentrera dig på placeringen av dina fötter.
- För att lyfta ur vattnet måste du lägga din vikt på din bakre fot för att låta brädan komma ut ur vattnet, men när du väl är uppe måste du flytta din vikt framåt igen för att balansera brädan och flyga.
- Kom ihåg att du måste hålla dig över en viss hastighet för att flyga. Om du har för låg hastighet lyfter du inte upp ur vattnet.
- Tryck INTE gasreglaget hela vägen ner, öka långsamt hastigheten så får du tillräckligt med fart för att lyfta upp ur vattnet.
- Håll en stadig hastighet när du är uppe.
- Kom ihåg var du tittar, dit din kropp vänder sig kommer brädan att följa. Genom att öka din hastighet när du flyger, kommer svängarna bli bättre och mer sömlösa.
- För att stoppa brädan, släpp helt enkelt gasen.
- Om du känner att du tappar balansen och kommer att falla, gör ditt bästa för att helt enkelt hoppa bort från brädan. Försök inte korrigera. Du vill undvika att få brädan på dig och kommer gradvis att hitta ett enkelt sätt att falla ner i vattnet; det är en del av upplevelsen. Kom bara tillbaka upp på brädan och fortsätt åka.
Vad händer om jag börjar få slut på batteri när jag foilar med eLift?
Handkontrollen stryper effekten automatiskt till en låg nivå för att hjälpa dig att komma tillbaka till stranden på ett säkert sätt.
BATTERI
Hur länge kan man foila på en laddning?
Det finns två olika batterier att välja på, ”Light Battery” eller ”Full Range Battery”.
Skillnaden mellan dessa batterier är att Light Battery väger 9,3 kg och har en surftid på upp till 60 min (1,4 kWh) och Full Range Battery väger 12,5 kg och har en surftid på upp till 100 min (2,1 kWh).
BRÄDOR
Hur många eLift har jag att välja mellan?
Lift erbjuder fyra olika kolfiberbrädor, du hittar mer information på vår kompletta eLift sida.
Finns det en prisskillnad mellan de olika brädorna?
Nej. Alla eLift-paket har samma pris oavsett storlek. Sedan skiljer sig priset mellan de olika modellprogrammen.
SKÖTSELRÅD - VINTERFÖRVARING
Nedan info ska ses endast som ett komplement till användarinstruktionen som är tillgänglig bla via Lift apparna (nedan).
eLift: För bästa förvaring under vintern, se till att vattenslangen (för kylning av eboxen) är fri från vatten om det fryser. Förvara brädan inomhus, helst i uppvärmt utrymme med öppen lucka (dock ej mer än 90 graders vinkel – var rädd om gångjärnen:-).
eLift fungerar bra även vid surfing i minusgrader, ta en titt på den här videon av Travis Rice som eFoilar genom is: https://vimeo.com/311522404 (batteriluckan kommer troligtvis att frysa fast vilket åtgärdas gm att ta in brädan i ett uppvärmt utrymme)
Handkontroll: Kan lämnas som den är, det är inte nödvändigt att ta ut batterierna, dock kan så göras för ökad säkerhet. Uppdatera handkontrollen med den senaste mjukvaran via appen minst 1 g/säsong.
Batteri: Förvaras torrt under vintern – undvik förvaring i skjul eller utomhusförvaring där temperaturen är under fryspunkten. Måttlig låg temperatur (0°C eller till och med -5°C) skadar inte batteriet men -20°C är inte bra och bör undvikas. Idealtemperatur vid förvaring är 5C˚ till 25C˚. Tillverkaren rekommenderar förvaring i ett brandsäkert utrymme. Zarges väskor är godkända för förvaring/transport: https://liftfoils.se/produkt/zargesvaska/
Ingen värmedyna behövs. Så länge det lagras inomhus över 0°C. Batteriet ska alltid förvaras på ett fast, torrt och plant ställe.
Ladda absolut INTE batteriet när det är kallt. Batteriet måste vara minst 10°C innan det laddas.
Obs: Under mer än 3 eller 4 månaders lagring tappar batteriet en stor del av laddningen, 50 – 75%. Det är ok, batteriet går i viloläge när det har låg laddning och väcks när det kopplas till laddaren igen. Vi rekommenderar att du lämnar batteriet med 3-4 gröna lysdioder (30 – 50%). Vid förvaring (utan användning) 9 månader eller längre kan batteriet laddas ur helt och förlora möjligheten att ladda igen. För att förhindra detta och för att säkerställa längsta möjliga batteriliv, ladda batteriet varje kvartal upp till ca 50% av full kapacitet.
Laddning: 1) Sätt försiktigt i datakabeln (röda punkterna mot varandra) från laddaren in i batteriet. 2) Tryck in och vrid vridlåskontakten från laddaren in i batteriet. 3) Tryck in elkontakten i ett vägguttag (som klarar ca 1 200 w).
Avslutad laddning: 1) Dra ut elkontakten från vägguttaget. 2) Dra ut datakabeln från batteriet. 3) Vrid och dra ut vridlåskontakten från batteriet.
Avsluta laddningen i förtid: 1) Dra ut datakabeln från batteriet och vänta tills laddningen har avslutats. 2) Dra ut elkontakten från vägguttaget. 3) Vrid och dra ut vridlåskontakten från batteriet.
Rekommenderat underhåll: Inspektera batteriet för skador och ev vatteninträngning före varje användning. Extra uppmärksamhet bör ägnas åt höljet och efter ev sprickor i plasten eller områden där locket kan ha börjat släppa från höljet (dessa är potentiella läckagevägar). Använd inte ett batteri som har skadats eller som du misstänker innehåller vatten. Även om batteripaketet är vattentätt och helt förseglat, rekommenderas att minimera exponering för vatten. Via appen Lift Foils Battery Support kan batteristatus skickas till tillverkaren för ev felsökning. Vid behov kan även batteri reset (återställning) göras.
Håll datakontakten ren och torr. Om skräp eller fukt kommer in i kontakten, rengör med lågtrycksluft. En försiktig sköljning med färskvatten kan användas om saltvatten kommit in i kontakten. Olja in kontakten regelbundet med den medföljande oljan (ReelX – antikorrosion) och framförallt före vinterförvaring. Smörj in oftare vid användning i saltvatten.
Håll vridlåskontakten (elström) ren och torr. Samma rekommendationer (avs antikorrosion) som för datakontakten kan följas. Dessutom, använd ReelX för att underlätta vridning. Är kontakten fortfarande svår att vrida efter smörjning, kontakta oss för att erhålla en utbyteskontakt (uppdaterad vridlåskontakt 2024). Även om vridlåskontakten är mindre känslig än datakontakten, undvik att skräp, fukt och saltvatten tränger in för att förbättra vridlåskontaktens livslängd. Använd ALDRIG högtrycksrengöring med vatten på batteriet (eller eboxen) eftersom det kan skada tätningarna. Använd ALDRIG tryckluft på batteriet (eller eboxen) eftersom det kan skada tätningarna. Tappa ALDRIG batteriet. Utsätt ALDRIG batteriet för kraftiga mekaniska vibrationer eller stötar. Använd ALDRIG ett batteri med synliga skador. Försök ALDRIG att reparera ett skadat batteri.
Uppdatera din brädas (Ebox) mjukvara via appen åtminstone 1 g/säsong. När Eboxen är uppdaterad så kommer batteriet
att uppdateras per automatik när du trycker på startknappen.
Startknappen kommer att blinka och batteriets led lampor lyser blå upp till 20 min = ungefärlig tid för mjukvaru-uppdatering av batteriet. Undvik att trycka in startknappen under denna process.
Kontakta help@liftfoils.com med cc info@liftfoils.se vid ev frågor eller vid behov av felsökning.
Klicka här för att ladda ner senaste versionen av Skötselråd och förvaring som pdf.
Nedan info ska ses endast som ett komplement till användarinstruktionen som är tillgänglig bla via Lift appen.
eLift: För bästa förvaring under vintern, se till att vattenslangen (för kylning av eboxen) är fri från vatten om det fryser. Förvara brädan inomhus, helst i uppvärmt utrymme med öppen lucka (dock ej mer än 90 graders vinkel – var rädd om gångjärnen:-).
eLift fungerar bra även vid surfing i minusgrader, ta en titt på den här videon av Travis Rice som eFoilar genom is:https://vimeo.com/311522404 (batteriluckan kommer troligtvis att frysa fast vilket åtgärdas gm att ta in brädan i ett uppvärmt utrymme)
Handkontroll: Kan lämnas som den är, det är inte nödvändigt att ta ut batterierna, dock kan så göras för ökad säkerhet.
Batteri: Förvaras torrt under vintern – undvik förvaring i skjul eller utomhusförvaring där temperaturen är under fryspunkten. Måttlig låg temperatur (0°C eller till och med -5°C) skadar inte batteriet men -20°C är inte bra och bör undvikas. Idealtemperatur vid förvaring är 5C ̊ till 25C ̊. Tillverkaren rekommenderar förvaring i ett brandsäkert utrymme. Zarges väskor är godkända för förvaring/transport: https://liftfoils.se/produkt/zargesvaska/
Ingen värmedyna behövs. Så länge det lagras inomhus över 0°C. Batteriet ska alltid förvaras på ett fast, torrt och plant ställe. Ladda absolut INTE batteriet när det är kallt. Batteriet måste vara minst 10°C innan det laddas.
Obs: Under mer än 3 eller 4 månaders lagring tappar batteriet en stor del av laddningen, 50 – 75%. Det är ok, batteriet går i viloläge när det har låg laddning och väcks när det kopplas till laddaren igen. Vi rekommenderar att du lämnar batteriet med 3-4 gröna lysdioder (30 – 50%). Vid förvaring (utan användning) 9 månader eller längre kan batteriet laddas ur helt och förlora möjligheten att ladda igen. För att förhindra detta och för att säkerställa längsta möjliga batteriliv, ladda batteriet varje kvartal upp till ca 50% av full kapacitet.
Laddning: 1) Sätt försiktigt i datakabeln (röda punkterna mot varandra) från laddaren in i batteriet. 2) Tryck in och vrid vridlåskontakten från laddaren in i batteriet. 3) Tryck in elkontakten i ett vägguttag (som klarar ca 1 200 w).
Avslutad laddning: 1) Dra ut elkontakten från vägguttaget. 2) Dra ut datakabeln från batteriet. 3) Vrid och dra ut vridlåskontakten från batteriet.
Avsluta laddningen i förtid: 1) Dra ut datakabeln från batteriet och vänta tills laddningen har avslutats. 2) Dra ut elkontakten från vägguttaget. 3) Vrid och dra ut vridlåskontakten från batteriet.
Rekommenderat underhåll: Inspektera batteriet för skador och ev vatteninträngning före varje användning. Extra uppmärksamhet bör ägnas åt höljet och efter ev sprickor i plasten eller områden där locket kan ha börjat släppa från höljet (dessa är potentiella läckagevägar). Använd inte ett batteri som har skadats eller som du misstänker innehåller vatten. Även om batteripaketet är vattentätt och helt förseglat, rekommenderas att minimera exponering för vatten.
Håll datakontakten ren och torr. Om skräp eller fukt kommer in i kontakten, rengör med lågtrycksluft. En försiktig sköljning med färskvatten kan användas om saltvatten kommit in i kontakten. Olja in kontakten regelbundet med den medföljande oljan (ReelX – antikorrosion) och framförallt före vinterförvaring. Smörj in oftare vid användning i saltvatten.
Håll vridlåskontakten (elström) ren och torr. Samma rekommendationer (avs antikorrosion) som för datakontakten kan följas. Även om vridlåskontakten är mindre känslig än datakontakten, undvik att skräp, fukt och saltvatten tränger in för att förbättra vridlåskontaktens livslängd. Använd ALDRIG högtrycksrengöring med vatten på batteriet (eller eboxen) eftersom det kan skada tätningarna. Använd ALDRIG tryckluft på batteriet (eller eboxen) eftersom det kan skada tätningarna. Tappa ALDRIG batteriet. Utsätt ALDRIG batteriet för kraftiga mekaniska vibrationer eller stötar.
Använd ALDRIG ett batteri med synliga skador. Försök ALDRIG att reparera ett skadat batteri.
Kontakta help@liftfoils.com med cc info@liftfoils.se vid ev frågor eller vid behov av felsökning. Via appen Lift (Lift eFoil – Quickstart App i App Store) kan batteristatus skickas till tillverkaren för ev felsökning. Vid behov kan även batteri reset (återställning) göras. Även Eboxen och handkontrollen kan (och bör) kopplas upp via appen och uppdateras då och då med den senaste mjukvaran.
GARANTIER
Har eLift några garantier?
Ja. Från tillverkaren (på engelska): https://liftfoils.com/efoil-warranty/
Vad täcker den begränsade garantin?
Tillverkarens begränsade garanti täcker alla defekter i material eller tillverkad produkt vid normal användning under garantiperioden.
Under garantiperioden ersätter vi, utan extra kostnad*, produkter eller delar av en produkt som visar sig vara defekt på grund av felaktigt material eller -tillverkning, under normal användning och underhåll.
*Kunden ansvarar för ev. fraktkostnader.
Hur länge varar garantin?
Från inköpsdatum ges 2 års garanti på eLift karbonfiberbräda, vingar etc samt 2 års garanti på eLift batteriet (eller 300 laddcyklar).
Utförlig redogörelse av tillverkarens garanti (på engelska): https://liftfoils.com/efoil-warranty/
Vad gör vi för att rätta till ev problem?
Tillverkaren reparerar antingen din eLift utan kostnad, genom att använda nya eller renoverade reservdelar eller levererar en ny till dig. Liftfoils AB strävar efter att hantera de flesta ärenden lokalt och lagerför därför viktiga reservdelskomponenter.
Vad måste du göra?
För att få garantiservice kontaktar du tillverkaren via: help@liftfoils.com med cc: info@liftfoils.se så att vi kan följa ärendet tillsammans med tillverkarens serviceavdelning, och åtgärda felet så fort som möjligt. Du beskriver felet på engelska samt bifogar bilder inkl bild på din eLifts registreringsnummer (12 siffror/bokstäver – höger sida bakkant. From eLift2).
RETURNERING
Kan jag returnera min eLift?
När du har packat upp din eLift och börjat använda den så är det inte möjligt att returnera.
Vad gör jag om jag får en skadad eLift?
En produkt som skadats under sin frakt kommer att ersättas utan kostnad för dig. Produkt som är skadad vid normal användning kan returneras och repareras mot en avgift efter analys och utvärdering av oss. Liftfoils AB strävar efter att hantera de flesta ärenden lokalt och lagerför därför viktiga reservdelskomponenter inkl kolfiberbrädor och vingar.
FRAKT, ÅTERBETALNING & ERSÄTTNING
- Du är ansvarig för att betala för dina egna fraktkostnader för att returnera en vara. Fraktkostnader återbetalas inte.
- När vi har mottagit din vara kommer vi att inspektera den och meddela att vi har tagit emot din skadade artikel. Vi kommer omedelbart att meddela dig om ersättningsstatus efter att ha inspekterat artikeln.
- Liftfoils AB strävar efter att hantera de flesta ärenden lokalt och därmed undvika ev behov av transport till/från tillverkaren i USA (PR).